Nederbeat - A-Z index

   John Hatton and the Devotions
Zaandam, Holland

Jan Abbing (John Hatton) - Zang

Nico Bakker - Gitaar

Ruud Meijns - Gitaar

Ed Eichenberger - Basgitaar

Henny van Wijngaarde - Drums

De beatband John Hatton and the Devotions is in 1965 de eerste Zaanse 'beatmuziek' formatie met een platencontract. Er verschenen drie singles (zie ook discografie onderin deze pagina) op het Omega en Havoc (Den Haag) platenlabel in de periode 1965-1966 waarna de band noodgewongen uit elkaar viel door dienstplichtperikelen.

Ed Eichenberger: ,,Op mijn twaalfde/dertiende jaar volgde ik eind jaren vijftig zoals zovelen ook gitaarles bij Rien Waerts. Mijn grootste wens was natuurlijk een electrische gitaar. Op mijn veertiende mocht ik voor het eerst vakantiewerk doen bij Verkade (taai-taai inpakken) en met mijn eerstverdiende loon ben ik direct naar muziekhandel Eshuijs gefietst om daar een elementje te kopen (15 gulden) waarmee ik mijn accoustische gitaar kon electrificeren. Met nog een patatje derbij van Ome Joop was het geld op. Gitaar aangesloten achter in de Grundig-radio en Yes? hij deed het. Er kwam een soort ?overdrive?-geluid uit, waar de Stones jaren later met Satisfaction nog goed mee gescoord hebben. Marshall heeft dat geluid zelfs later als extra ingebouwd, maar ik had het toen al. Alleen kon ik het niet verandereren. Eigenlijk zijn velen van ons zo begonnen.

In die tijd zat ik op school met Ruud Meijns, die ook met soortgelijke experimenten bezig was. Dat schiep al gauw een ?band?. Met z?n twee?n vomden wij dus ?een combo?. Ik herinner me nog de rock-uitvoeringen die wij gaven van hits als ?Grootvaders klok? en ?Besame Mucho?. Uitsluitend instrumentaal en vooral oorverscheurend. Ruud Meijns: ,,Via de ULO met vriend Ed Eijchenberger en een buurjongen vormden we nog een tijdje The Flyland Four (naar de Vlielandstraat waar Ed en de buurjongen woonden). De bas was een echte theekist en ik geloof dat we een keer in de Lindenboom gespeeld hebben in een revue van de volleybalclub De Molenwiek. Dat jaargang van openbare ULO-school aan de Vlielandstraat kende ook nog Henny van Wijngaarden (later RF) en Henk van der Wissel (later Rocking Idolaters).

Ed: ,,Ruud kende Jan Abbing en via het muziek-knooppunt Rien Waerts kwamen wij in contact met Henny van Wijngaarden, die er drumles had. We zijn toen begonnen met de Rolling Devotions want alles was Rolling en Rocking in die tijd. Er zat ook nog een jongen uit Wormerveer bij, Andr? de Boer. Hij had een Egmond-versterker, zo?n bruin bekleed kastje van 18 Watt, met drie ingangen. Die konden we natuurlijk niet missen. Optreden deden we ook wel eens. Dat speelde zich dan af in piepkleine zaaltjes, waar voor een podiumpje niet eens plaats was, met als een van de hoogtepunten Ons Huis in Koog a/d Zaan. Daar hielden we dan na aftrek van de vervoerskosten toch mooi 25 piek aan over. Hartstikke zwart ook nog.

Tijd voor het grotere werk. Er werd een talentenjacht, georganiseerd door Rien Waerts in ?De Volksbond?. Er speelden behalve enkele solisten, ontelbare dezelfde bandjes, dezelfde muziek (Shadows vooral). Voor de jury moet het geen gemakkelijke taak geweest zijn om de minst slechte aan te wijzen. Uitzondering op dit repertoir brachten wij met een soort rock-uitvoering van ?Mijn meisje van de Zangvereniging?. Dat bleek goed voor de eerste plaats. Ik speelde de bas-partij op mijn oude accoustische gitaar, die ik op een beetje donker geluid had gezet, want een basgitaar had ik nog niet.

Begin 1963 verdween eerst Ruud, toen ik naar THE ROLLING FOUR in Wormerveer, waar we de plaats innamen van terugtredende bandleden. Jan Abbing verving ons weer door nieuwe leden en ging door met de Rolling Devotions (zie foto met v.l.n.r. Jan Abbing, gitarist Nico Bakker, drummer Tony Bakker, basgitarist Ruud vd Leij en Andr? de Boer ). We hielden wel contact, want bij ziekte o.i.d., vielen wij wel bij elkaar in.

Beide bands, The Rolling Devotions en The Rolling Four vervolgen hun loopbaan tot maart 1965:

We (Ruud, Hennie en ik) wilden wel wat nieuws. Toevalligerwijs vonden Jan Abbing en Nico Bakker dat met hun Devotions ook en we troffen elkaar. Beide bands werden simpelweg ontbonden en de nieuwe formatie John Hatton and the Devotions was geboren. Eigenlijk h?rboren, want wij waren allemaal, behalve Nico, al betrokken geweest bij allereerste Rolling Devotions.

De beatband brengt covers en eigen repertoire en treedt al snel veelvuldig op: ,,Opvallend was in ieder geval dat vele organisatoren/zaaleigenaren ons steeds weer terugvroegen.

In mei 1965 hebben we meegedaan aan een grote talentenjacht, het Kaagconcours. Hoewel we het nummer dat we speelden verkeerd inzetten (intro van een ander nummer) hebben we dat toch gewonnen: eerste prijs plus platencontract.''

De eerste single is opgenomen in Heemstede. De hoesfoto's worden gemaakt in Zaandam. De single I'm coming home is de allereerste single van een Zaanse beatgroep die uitgebracht wordt. Het plaatje verschijnt in september 1965.

Ed: ,,Door mijn schuld lag de hele zaak nog een paar weken plat, omdat ik me had laten oppakken bij de beruchte provo-rellen in Amsterdam. Ik was er na een vakantie uit nieuwsgierigheid heen gegaan met Rudy Meijns. Geen fietsbel in mijn handen gehad, maar toch wist die agent me feilloos als grootste boosdoener uit de rij van de omstanders halen

De magistraten vonden precies op dat moment dat er nu maar eens een voorbeeld gesteld moest worden: vier weken cel. Op de eerstvolgende repetitie in het clubgebouwtje van de Rolschaatsbaan in Zaandam (elke zaterdagmiddag) stonden een paar splinternieuwe Vox-versterkers. Dat maakte in een hoop goed. De Beatles hadden die versterkers ook, dus nu kon eigenlijk niet meer fout gaan. De gitaren waar Ruud en ik op speelden waren trouwens een soort hybride van Gibson en Fender. We hadden ze ooit naar eigen idee laten bouwen bij instumentenbouwer Thompson op de Gerhardstraat. Een vriendelijk Indisch baasje die zijn vak verstond.''

De tweede single werd opgenomen in belgi?. Ed: ,,In de Deccastudio in Brussel hadden de Rolling Stones ook opgenomen, dus dat was veel meer geschikt voor ons, vonden wij. Producer Cees van Zijtveld had begrepen dat het studiopersoneel in Brussel in staking was en dat daardoor de studio goedkoop te krijgen was.

De derde single werd in voorjaar 1966 opgenomen in Hilvarenbeek in Studio Hilvaria.

Gedurende enkele maanden hebben we 6 dagen per week gespeeld in dancing/nachtclub Tudor in Rotterdam.

Ons repertoir bestond op een gegeven moment uit enige honderden nummers; covers en ook nummers van Jan Abbing, want die was altijd al creatief en schreef nogal wat. Na twee weken stond het in het weekend zwart van het volk in die tent. Ook werden we goed bekeken door plaatselijke en ook Haagse bandjes. Ik weet nog dat de nieuwe Beatles-single Daytripper/We can work it out zou uitkomen. E?n dag voor de officiele release speelden we hem al, want we hadden een dealtje met een plaatselijke platenzaak en die hadden hem al een paar dagen in huis, zodoende. Reputatie gevestigd.

Ed: ,, We hadden ook al eens opgetreden voor Amerikanen op de luchtmachtbasis Soesterberg. De derde kennismaking was met de Nederlandse Krijgsmacht. Die maakte een eind aan de pret, want ze konden blijkbaar niet zonder Hennie en mij. Ik was er weliswaar tamelijk snel weer uit, maar het kwaad was reeds geschied. De Devotions hebben nooit meer gespeeld.

Uiteraard zijn er nog veel meer verhalen te vertellen, zoals die keer dat Nico tijdens het optreden even ging plassen. Dat kon wel met een lang snoer en een toilet dichtbij. Nico kon plassen en spelen tegelijk, want zijn spel ging gewoon door. Ook toen wij al gestopt waren...

Er volgden nog verschillende pogingen om The Devotions te 'reanimeren' maar de succesbezetting trad nooit meer op. Voorman John Hatton (Jan Abbing) duikt op in groepen als Bold as Brass, Heat (samen met Ed Eichenberger), Turf, Tennis, Rock-a-Bop en korte tijd als vervanger in de George Baker Selection. Hij is heden nog actief als country artiest met de artiestennaam J.J. Johns. Hatton is in 1986 ook op tv te zien als 'Barry Manilow' in de finale van Hennie Huismans Playback Show. Sologitarist Nico Bakker gaat later verder als sologitarist bij The COOPERS. Gitarist Ruud Meijns vertrekt naar de Zaanse band SHAMELESS.

 

 

Jaar Titel
1965 I'm coming home / It's a lie
John Hatton and the Devotions
1966 I'm gonna stay / I should be ashamed
John Hatton and the Devotions
1966 For mei oon / Toe joe mei lof (+ afwijkende B kant Being in love)
John Hatton and the Devotions