Nederbeat - A-Z index

   Zipps
Dordrecht, Holland

Philip Elzerman - Zang

Peter Nuyten - Gitaar

Theo Verschoor - Bas / gitaar

John Santoro - Drums

Persoonlijk een van de meest  tot de verbeelding sprekende bands.

Hoe moet je de band en de muziek benoemen? De "Nederpopbijbel" uit 1981 spreekt over een van de weinige echte NL underground groepen. Daar sluit ik me helemaal bij aan. Leuk onder verzamelaars en 60's muziek liefhebbers is hun mening over de muziek. De een vind het niks en de ander vind het geweldig.....persoonlijk, dat is al duidelijk, vind ik het top.

Hieronder chronologisch de bandgeschiedenis:

1965De Zipps ontstaan uit een fusie tussen de Dordtse groepen Beattown Skiffles en de Moving Strings. Zanger Jan Beck wordt bijna direct door Philip Elzerman vervangen. Het muziekgenre is aanvankelijk folk, maar verandert gestaag richting beat.1966Elzerman promoot de Zipps in Dordrecht en omstreken, tevens schrijft hij het meeste repertoire. Later dat jaar speelt undergrounddichter Ben Katerberg daarin een steeds grotere rol. Het platenlabel Op Art van het tienertijdschrift Muziek Express brengt de Zipps eerste single Highway Gambler uit. Dan ontfermt het door Willem Duys opgezette Relax label zich over de Zipps. Met de single Kicks And Chicks vallen ze op. In de Hitweekpoll mogen ze zich bekroond zien als de op twee na beste underground-band. De single Beat And Poetry (met Ben Katerberg en Cees Boender) is een plaat vol voordrachten1967Inmiddels spelen The Zipps underground en zijn ze een van de eerste bands in Nederland met een lichtshow. De single The Struggle For Ice-Cold Milk Of Benzi The Bassplayer Or How To Promote Original Dutch Milk/Marie Juanna komt uit. Vooral het laatste lied geldt als een klassieker. In maart vervangt Wim Klein drummer John Santoro. Er volgt een tournee door Frankrijk, waar ook twee Franstalige singles met Philippe Salerne verschijnen.1968In juni gaan de Zipps uit elkaar. Na enkele maanden wordt de groep echter opnieuw opgericht. Ruud van Seventer speelt bas en Dick Vissers vervangt Peter Nuyten.1969Inmiddels is de bezetting dan: Philip Elzerman, John Noce Santoro, Ruud van Seventer (bas), Dick Vissers (gitaar). Het in deze bezetting opgenomen, zeer psychedelische When You Tell It Tell It Well verschijnt op een single die in een oplage van 5.000 stuks wordt verspreid ter gelegenheid van het 29ste congres van het Genootschap voor Reclame. De B-kant bestaat uit reclamejingles. Het is wel een toepasselijk einde van de platencarrière van de Zipps.

Hieronder nog een stuk die een mooi beeld geeft over de band en hun thuisstek t'Dolhuys in Dordrecht.

Beat & Poetry  luidt de titel op de 15 minuten durende 'gedichten met beatmuziek' single die in oktober 1966 in het Dordrechtse DOLHUYS wordt opgenomen. Bij de opname, die wordt geproduceerd door Job Maarse en ingeleid door Simon Vinkenoog, begeleidt de groep al improviserend de voorgedragen teksten van Ben Katerberg en Cees Boender. De unieke samenwerking met de beide tekstdichters heeft veel performances tot gevolg in het snel groeiende alternatieve clubcircuit, waarvan  Provadya?, Art66, Cleaniek, Lowlands Paradise en Kubiek , slechts enkele voorbeelden zijn. Naast de dichterlijke samenwerking ontstaat er ook een creatief verband met lichtkunstenaars Livinus van der Bunt en Bouke IJlstra wat resulteert in een experimentele lichtshow met grootbeeldprojectie van beelden die in vloeistofdia's ontstaan. Aan de dynamische combinatie van de flikkerende kleurspots (die op het publiek gericht zijn) en de groothoek diaprojecties wordt een hallucinerende werking op het publiek toegeschreven die zelfs schadelijk voor de gezondheid werd geacht. Het psychedelische imago van de band is definitief gevestigd en het actualiteitenprogramma Brandpunt besteed er zelfs een televisie uitzending aan op 29 oktober 1966. Op de verzamel CD Pseudonym CDP1063 is een deel van deze live opgenomen reportage te beluisteren.Het idee wordt verder uitgewerkt tot een bijna multimediale performance waarin de Beat door de ZIPPS wordt gemaakt,  de Beams ofwel de lichteffecten door de Livinus groep ( “Jeep van de Beams” ), de Poetry  met afwisselende tekstvoordrachten door de beide Dordtse dichters en een vrije dansexpressie door bodypainted topless danseressen waarin o.a Phil Bloom participeert die door Wim Schippers als het eerste vrouwelijk naakt op de Nederlandse televisie is gepresenteerd in het VPRO programma Hoepla. Het muziekblad Hitweek voert het management van deze show onder de naam  Honk Honk, 't is de Bonk en de première ervan vindt plaats in november 1966 in een besloten performance in het Stedelijk Museum te Amsterdam. Een jaar lang zal de HonkerdeBonk show het volhouden en door heel Nederland performances uitvoeren in o.a de dan ontstane culturele centra Paradiso en Felix Merites in Amsterdam en jongerenclubs die als Kosmies Ontspannings Sentrum overal populair zijn.

Door deze spraakmakende optredens van The Zipps begon in Dordrecht het besef door te dringen dat de stad ging meetellen en naast Den Haag en Amsterdam kon doorgaan als Neerlands Beatstad nummer drie. Er ontstaat dan in 1966 een groeiende behoefte om ook in 'Dordt' grootschalige beatconcerten te organiseren, zoals dat bijvoorbeeld in de Houtrusthallen in Den Haag gebeurde. In de zoektocht naar een geschikte ruimte hiervoor komt de dan nog bestaande remise van het gemeentelijk autobusbedrijf in beeld en enkele doortastende en enthousiaste beatfans slagen er in het voorjaar van 1966 in om een groot beatconcert te organiseren. Voor dit eerste project weet men zelfs de Haagse topact The Golden Earrings naar Dordrecht te halen. Een maand later zal een andere Haagse band afreizen naar de stad aan de Oude Maas t.w Q'65 en weer een maand later spelen The Zipps er met The Motions, weer een Haagse topact. Wanneer dan tenslotte in september van 1966 de Engelse band The Kinks naar de busgarage wordt gehaald, is de reputatie van Dordrecht als Beatstad definitief gevestigd!

 

Leuk is ook te vertellen dat tijdens hun eerste toernee in Parijs ze de Franse zanger Phillipe Salerne ontmoeten. Deze was getroffen door een staking van Franse muzikanten (ze wilden meer geld voor plaatopnames). De Zipps brachten redding en begeleiden Phillpe tijdens zijn optredens. Dit resulteerde in 2 geheel andere maar echt prima singles (even luisteren, ik persoonlijk vond het 2 kleine kadotjes).

 

 

 

 

Jaar Titel
1966 Highway gambler / Roll the cotton down
Zipps
1966 Kicks and chicks / Hipsterism
Zipps
1966 Beat and Poetry (EP)
Zipps
1967 The struggle for icecold milk / Marie Juana
Zipps
1967 Avec de l'Italie / Elle (+Philipe Salerne)
Zipps
1967 Si peu de choses / Venez voir comme on s'aime (+Philippe Salerne)
Zipps
1969 When you tell it well (reclamesingle tbv 29e congres van de NL vereniging voor reclame)
Zipps